Mel Brooks, Thomas Meehan
MŁODY FRANKENSTEIN
straszno-śmieszny spektakl muzyczny
Spektakl dla widzów powyżej 14 lat.
Nagroda Artystyczna ZŁOTA MASKA 2017 dla Grzegorza Policińskiego za scenografię.
Młody Frankenstein to musical Mela Brooksa i Thomasa Meehana, oparty na filmie o tym samym tytule, który w roku 1974 wyreżyserował Mel Brooks. Była to wyśmienita komedia, parodiująca horrory, a zwłaszcza wcześniejsze ekranizacje powieści „Frankenstein” Mary Shelley. Film otrzymał osiem nagród i sześć nominacji, m.in. dwie do Oskara (za najlepszy scenariusz adoptowany i za dźwięk).
Używając słów znawcy tematu, krytyka musicalowego, Daniela Wyszogrodzkiego, Młody Frankenstein jest „absolutnym arcydziełem. Kolejna, tym razem komediowa, wersja klasycznej książki Mary Shelley, nakręcona w szlachetnej czerni i w bieli, charakteryzuje się szacunkiem do formy „Frankensteina” z 1931 roku. Mel Brooks użył wielu rekwizytów z oryginalnego planu i zastosował efekty typowe dla kinematografii lat 30. Reszta to aktorstwo i tekst. Gene Wilder jako młody doktor i Marty Feldman jako garbus Igor (wymowa imienia zmienia się przez cały filmu, podobnie jak usytuowanie garbu). Cloris Leachman jako Frau Blücher (na sam dźwięk jej nazwiska konie rżą z przerażenia nawet w oddali) i Gene Hackman jako niewidomy pustelnik, który wylewa zupę na przyrodzenie potwora. Wreszcie Peter Boyle jako monster, który uczy się stepować i wykonuje ze swoim twórcą/stwórcą musicalowy numer „Puttin’ On The Ritz” (parodia Freda Astaire’a w „Blue Skies”). Nic dziwnego, że i ten film miał się stać po latach tworzywem musicalu na Broadwayu.”
Thomas Meehan, współscenarzysta filmu powiedział: „Wszystkie filmy Mela to musicale. Zawsze jest tam dużo muzyki, śpiewu, dlatego łatwo je przenieść na scenę”.
Stało się tak w roku 2007. Po spektaklach przedpremierowych w Seattle i Waszyngtonie, 8 listopada odbyła się premiera na Broadwayu (Foxwoods Theatre). Musical nie powtórzył wprawdzie oszałamiającego sukcesu Producentów, ale cieszył się uznaniem widzów. Zszedł z afisza 4 stycznia 2009 r. po 484 przedstawieniach, co spowodowane było głównie paniką kryzysową (na początku 2009 roku ten sam los podzieliło na Broadwayu dwanaście produkcji).
Młody Frankenstein to opowieść o amerykańskim chirurgu Frankensteinie, który zostaje wezwany testamentem do znajdującego się w Transylwanii zamku swego dziadka. Tam odkrywa naukową instrukcję wyjaśniającą krok po kroku, jak ożywić ludzkie ciało. Dziadek – baron von Frankenstein – poświęcił bowiem życie na stworzenie istoty doskonałej, idealnego człowieka o potężnej budowie fizycznej i genialnym umyśle. Prawie mu się to udało. Wspomagany przez garbatego Igora i Ingę wnuk Frankenstein tworzy Potwora, który pragnie jedynie… miłości.
Musical pełen jest szalonego, absurdalnego poczucia humoru i wspaniałej, porywającej muzyki, którą – podobnie jak w Producentach – skomponował Mel Brooks.
libretto – Mel Brooks i Thomas Meehan
muzyka i teksty piosenek – Mel Brooks
oryginalna reżyseria i choreografia – Susan Stroman
„Puttin’ on the Ritz” – słowa i muzyka: Irving Berlin
przekład libretta – Grzegorz Wasowski
polskie teksty piosenek – Jacek Bończyk
reżyseria – Jacek Bończyk
choreografia – Inga Pilchowska
scenografia – Grzegorz Policiński
kostiumy – Anna Chadaj
kierownictwo muzyczne – Mateusz Walach
kierownictwo wokalne – Ewa Zug
asystent reżysera: Estera Sławińska-Dziurosz
asystent choreografa: Małgorzata Mazurkiewicz
asystent scenografa: Lidia Kanclerz
inspicjent: Beata Jabłońska-Rakoczy
OBSADA:
DR FRYDERYK FRANKENSTEIN
Artur Święs (gościnnie) / bMaciej Kulmacz
POTWÓR – Tomasz Jedz
IGOR
Dariusz Niebudek (gościnnie) / Hubert Waljewski (gościnnie)
INGA – Anna Surma
ELŻBIETA BENNING – Wioletta Białk
FRAU BLÜCHER – Maria Meyer
INSPEKTOR HANS KEMP – Jarosław Czarnecki
ZIGGY / PODSTARZAŁY PUCYBUT
Izabella Malik / Rafał Talarczyk
DR WIKTOR VON FRANKENSTEIN – Tomasz Wojtan
PUSTELNIK
Adam Szymura (gościnnie) / Mirosław Książek
HEROLD – Sławomir Banaś
PAN HILLTOP - Rafał Gajewski
CHŁOPIEC Z "TELEGRAFU" – Przemysław Witkowicz
STUDENCI MEDYCYNY – Aleksandra Dyjas, Estera Sławińska-Dziurosz (gościnnie), Beata Wojtan, Marek Chudziński, Tomasz Wojtan, Sławomir Banaś
STEWARD – Paweł Stefan
PIERWSZA KOBIETA ODPROWADZAJĄCA – Dagmara Żuchnicka
DRUGA KOBIETA ODPROWADZAJĄCA – Ewa Grysko
OCHMISTRZ, MORDECHAJ, DRACULA - Dominik Koralewski
ŚWITA ELŻBIETY BENNING - Aleksandra Dyjas (SASZA), Beata Wojtan (PASZA), Joanna Możdżan (MASZA), Estera Sławińska-Dziurosz gościnnie (KASZA), Sławomir Banaś (BÓB)
oraz Barbara Ducka
i zespół baletowy w składzie: Aleksandra Karch, Zuzanna Marszał, Małgorzata Mazurkiewicz, Katarzyna Osuch, Sofiia Popova, Agnieszka Saletra, Sonia Sosna-Kostrzewa, Weronika Zięba, Sebastian Chwastecki, Daniel Dąbrowski, Krzysztof Konopka, Paweł Majewski, Łukasz Majowski, Dawid Pilszek, Wojciech Stawiarski
oraz orkiestra Teatru Rozrywki
dyrygent: Joanna Natalia Ślusarczyk (gościnnie) / Michał Jańczyk
polska prapremiera: 23 kwietnia 2016 r.
Duża Scena Teatru Rozrywki
czas trwania: 170 minut z przerwą
„Puttin’ on the Ritz” – słowa i muzyka: Irving Berlin© 1928, 1929 autor: Irving Berlin (ASCAP) ©wznowienie
PRASA:
wyborcza.pl
dziennik teatralny
Dziennik Zachodni
Rzeczpospolita
Złota Maska dla Grzegorza Policińskiego – Dziennik Zachodni
O spektaklu na 24. Bydgoskim Festiwalu Operowym
zdjęcia:
premierowe – Tomasz Zakrzewski
wrzesień 2018 – Artur Wacławek