fbpx

WIOLETTA BIAŁK

Absolwentka (z wyróżnieniem!) Akademii Muzycznej w Katowicach. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta Miasta Chorzowa. W 2002 roku podjęła współpracę z Operą Śląską w Bytomiu i Gliwickim Teatrem Muzycznym, gdzie pracowała przez 12 sezonów. Współpracowała również z Teatrem Wielkim w Poznaniu, licznymi filharmoniami, a co za tym idzie, z wieloma znaczącymi solistami i dyrygentami polskiego świata muzycznego, m.in. z Grażyną Brodzińską, Marią Walewską, Marcello Bedonim, Maciejem Niesiołowskim, Andrzejem Straszyńskim i Rubenem Silvą. Koncertowała z Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice CAMERATA SILESIA w wielu krajach Europy.


W repertuarze ma zarówno role operowe, operetkowe, musicalowe, jak i dramatyczne.

Role musicalowe:
– Kopciuszek w Zaczarowanym balu K. Gaertner,
– Irena Molloy w Hello, Dolly! J. Hermana,
– Bessie w Kwiecie Hawaii P. Abrahama,
– Dorothy Brock w 42. Ulicy H. Warrena, M. Stewarta i M. Bramble’a,
– Matka i Sarah w musicalu Ragtime T. McNally i S. Flaherty'ego,
– Lucy w musicalu Jekyll & Hyde F. Wildhorna i L. Bricesse’a,
– Kitty Szczerbacka w Annie Kareninie A. Zaryckiego,
– Margaret Mead w musicalu Hair G. MacDermota, G. Ragniego i J.Rado,
– Kala w Tarzanie P. Collinsa,
– Róża w Małym księciu wg A. de Saint-Exupery’ego,
– Jagoda w monodramie Bulwar Zdradzonych Marzeń R. Talarczyka,
– Rosele w Miłość czyni cuda E. Warty-Śmietany i W. Króla.

Role operowe:
– Despina w Cosi fan tutte W. A. Mozarta,
– Micaela w Carmen G. Bizeta,
– Enitharmon w Europie S. Krupowicza.

Role operetkowe:
– Pepi w Wiedeńskiej krwi J. Straussa,
– Adela w Zemście nietoperza J. Straussa,
– Mi w Krainie uśmiechu F. Lehara,
– Ciboletta w Nocy w Wenecji J. Straussa,
– Walentyna w Wesołej wdówce F. Lehara,
– Liza w Hrabinie Maricy E. Kalmana.

Role dramatyczne:
– Puk w Śnie nocy letniej W. Szekspira,
– Kura Blond w Serenadzie S. Mrożka,
– Maggie w Dajcie mi tenora K. Ludwiga.

Od września 2014 r. Wioletta Białk jest członkiem zespołu aktorskiego Teatru Rozrywki. Role w chorzowskich produkcjach:
– Lucy w musicalu Jekyll & Hyde F. Wildhorna i L. Bricusse'a,
– Dot / Marie w spektaklu Niedziela w parku z Georgem S. Sondheima i J. Lapine'a,
– Mamę Billy'ego oraz Babcię Billy'ego w musicalu Billy Elliot E. Johna i L. Halla,
– Elżbietę Benning w musicalu Młody Frankenstein M. Brooksa i T. Meehana,
– Bety Schaefer w Bulwarze Zachodzącego Słońca A. L. Webbera,
– Smitty w musicalu Jak odnieść sukces w biznesie, zanadto się nie wysilając F. Loessera,
– Zofia Jagiellonka w spektaklu Stańczyk. Musical J. Czaplińskiego,
– Maria Robert w musicalu Zakonnica w przebraniu A. Menkena,
– Angela w musicalu Pinokio. Il grande musical P. Ronchettiego i S. Marconiego,
Grizabella w musicalu Koty A. L. Webbera.

W Śnie nocy letniej W. Szekspira (reż. Michał Znaniecki, Centrum Kultury ZAMEK we Wrocławiu), powstałym w ramach projektu "Głos wykluczonych", gra Helenę. W 2016 roku wzięła udział w spektaklach i koncertowała podczas Festival Opera Tigre Michała Znanieckiego w Buenos Aires.

Wioletta Białk jest pedagogiem śpiewu w Państwowej Szkole Muzycznej II st. w Chorzowie. Prowadzi też warsztaty musicalowe w Instytucie Wokalnym w Akademii Muzycznej w Katowicach.


NAGRODY:
– Nagroda Artystyczna Dyrektora Gliwickiego Teatru Muzycznego za sezon 2004/05,
– Nagroda Artystyczna ZŁOTA MASKA 2008 za rolę Lucy Harris w musicalu Jekyll & Hyde w Teatrze Rozrywki oraz rolę Kitty Aleksandrowny Szczerbackiej w spektaklu Anna Karenina w GTM.


Foto: Artur Wacławek