Historia Dumrula stanowi część „Księgi Dede Korkuta” – anonimowego eposu sprzed tysiąca lat, rozpowszechnionego wśród ludów turkijskich. Początkowo, rzecz jasna, opowieść przekazywana była ustnie; dopiero w XV wieku spisano w „Księdze” wydarzenia, sięgające czterystu lat wstecz. Legendarny bohater tureckich legend ludowych, wędrowny bard Dede Korkut, opisał w „Księdze” dzieje średniowiecznego państwa Oguzów, ich życie codzienne, walki plemienne i tajne spiski; zawarł w niej też przestrogi i przysłowia. Ocalił również od zapomnienia postać Dumrula Szalonego – wiejskiego osiłka, który zbudował most nad suchym korytem i zarówno za przejście po moście jak i ominięcie mostu pobierał myto. Pewnego dnia, na moście zjawił się Anioł Śmierci Azrail, który na rozkaz Boga zabrał duszę przechodzącego tamtędy młodzieńca. Kiedy Szalony Dumrul dowiedział się, co się stało, zaczął modlić się do Boga, aby wystąpił on przeciwko Azrailowi, ale Bogu nie spodobały się te modlitwy. Nakazał Azrailowi, by dał Dumrulowi nauczkę. Ten jednak podjął walkę z Aniołem Śmierci. I właśnie bój Dumrula z Azrailem o odbierane przez niego dusze stanowi główną treść tej orientalnej opowieści…
Obserwatorium Artystyczne Entrée – obserwujemy najciekawsze wydarzenia z obszaru niezależnej działalności teatralnej. Zapraszamy twórców teatru pozainstytucjonalnego, nieformalne grupy teatralne, artystów do zgłaszania wszelkich form teatralnych, performatywnych, tanecznych, muzycznych.
Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Uczęszczał do Zespołu Szkół Muzycznych im. I. J. Paderewskiego w Tarnowie, pobierał również prywatne lekcje gry na fortepianie i gitarze.Brał udział w warsztatach:– tańca współczesnego techniki polskiej oraz technik aktorskich w Krakowskim atelier Arsharter u pedagogów: Anity Podkowy, Tomasza Wesołowskiego, Wojciecha Terechowicza,– technik performatywnych i aktorskich na Spielart Festival Munchen,– technik performatywnych i aktorskich pod kierunkiem Josefa Frucka,– technik performatywnych i aktorskich pod kierunkiem Wernera Bechtera, Scotta Lyonsa, Jadwigi Leśniak-Jankowskiej, Jana Peszka, Błażeja Peszka, Macieja Podstawnego, Waldemara Raźniaka i Jerzego Święcha.Mateusz Wojtasiński prowadził zajęcia z polskiej techniki tańca współczesnego, z techniki aktorskiej dell’arte, arteterapi dla ludzi o wszelkich rodzajach upośledzeń umysłowych, cielesnych i psychosomatycznych. Obecnie prowadzi zajęcia aktorskie i taneczne we współpracy z Katowickim Centrum Kultury, z Ośrodkiem SORO w Katowicach, z Teatrem Polskim w Bielsku Białej i Fundacją Śląskiego Teatru Tańca.Doświadczenie taneczne i teatralne:– Torvald w spektaklu dyplomowy Nora w reż. Błażeja Peszka– udział w spektaklu performatywnym w reż. Parasa Terezakisa,– udział w spektaklu dramatycznym ARh– Rumuni w reż. Macieja Podstawnego,– udział w spektaklu teatralnym Transdyptyk w reż. Anny Piotrowskiej,– udział w spektaklu teatralnym Kocham tylko i wyłącznie całym sercem nierozłącznie Magdalenę w chor. i reż. Jacka Łumińskiego,– Charles i William w spektaklu dramatycznym As You Like It w reż. Briana Michaelsa,– Admirał w musical Zorba w reż. Witolda Mazurkiewicza (Teatr Polski w Bielsku-Białej),– Mustafa w komedii Kogut w rosole w reż. Marka Gierszała (Teatr Polski w Bielsku Białej).W Teatrze Rozrywki gra Mustafę w komedii Kogut w rosole S. Jokica.
Stepować zaczęła w wieku 16 lat. Pierwsze kroki poznała będąc członkinią katowickiego Harcerskiego Zespołu Artystycznego „Słoneczni”, w którym tańca uczył Jan Balcer. Tam też pierwszy raz stepowała na scenie. Drugim nauczycielem był Andrzej Jakubczyk – mistrz Polski w stepowaniu. Swoje umiejętności doskonaliła również na warsztatach prowadzonych przez: Mirka Spacila, Otto Koci, Ivana Bouchaina, Pascala Hulina, Ludovico Hombravella, Anulę Kołakowską, Jirinę Nowakowską, Bogusławę Niebudek oraz Pawła i Piotra Hrubeców.W 1992 roku ukończyła instruktorski kurs kwalifikacyjny z tańca ludowego, a w 1998 roku instruktorski kurs kwalifikacyjny z tańca współczesnego. Współpracuje z Państwowym Policealnym Studium Wokalno-Baletowym w Gliwicach oraz z Gliwickim Teatrem Muzycznym. Prowadzi zajęcia stepowania w Studio Baletowym TERPSYCHORA w Katowicach (była Prywatna Artystyczna Szkoła Baletowa) i w Miejskim Domu Kultury „Koszutka” w Katowicach, gdzie jest kierownikiem i choreografem grup stepujących „Tap Dance Katowice”, „Tap Dance Junior” i „Tap Dance Club”. Efektem pracy są nagrody i tytuły przyznawane grupom na konkursach tanecznych (m.in.: finał DANCE WORLD CUP 2014 i 2015).Jest pomysłodawczynią i organizatorem „Święta Stepowania” – jedynej corocznej imprezy, promującej step amerykański na Śląsku i w Polsce.W Teatrze Rozrywki prowadziła zajęcia ze stepu dla obsady musicalu Billy Elliot. Foto: Artur Wacławek
Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, Wydział Aktorski we Wrocławiu. W Teatrze Polskim we Wrocławiu od 1.09.1984, w którym zagrał m.in. następujace role:
- Willi, Niemcy L. Kruczkowskiego, reż. H. Adamek, 1984- Marek, Brudne czyny wg M. Hłaski, reż. E. Markowska, 1989- Ławnik; Mieszkaniec Kijowa; Czekista; Uczestnik procesji; Aptekarz Dreckenkopf; Reżyser Kummel; Chasyd, Burzliwe życie Lejzorka Rojtszwańca wg I. Erenburga, reż. J. Szurmiej, 1990- Venticelli, Amadeus P. Shaffera, reż. W. Adamczyk, 1991- Śmigalski, Zemsta A. Fredry, reż. A. Makowiecki, 1991- Hrabia Szarm, Operetka W. Gombrowicza, reż. K. Zaleski, 1992- Ksiądz Józef Suryn, Matka Joanna od Aniołów wg J. Iwaszkiewicza, reż. F. Falk, 1993- Brat Jan, Romeo i Julia W. Shakespeare'a, reż. T. Bradecki, 1994- Herold, Kasia z Heilbronnu H. von Kleista, reż. J. Jarocki, 1994 [również realizacja TV]- Siemion Miedwiedienko, Mewa A. Czechowa, reż. M. Fiedor, 1995- Jimmy, Opera za trzy grosze B. Brechta i K. Weilla, reż. M. Englert, 1996- Komendant obozu dla internowanych, Historia PRL wg Mrożka, reż. J. Jarocki, 1998 [również realizacja TV]- Doktor Kranich, Doktor Faustus wg T. Manna, reż. Das Gemüse [G. Jarzyna], 1999- Baron Samedi, Przygody Hucka Finna R. Kołakowskiego, reż. J. Szurmiej, 2001- Gotfryd, Przypadek Klary D. Loher, reż. P. Miśkiewicz, 2001 [transmisja w TVP Kultura]- Rycerz Czarny, Wesele S. Wyspiańskiego, reż. M. Grabowski, 2002- Brat Felix, Od dziś będziemy dobrzy P. Sali, reż. Ł. Kos, EuroDrama 2002- Połączenie nerwowe, Bajka o sercu ze strychu M. Kowalewskiego, reż. M. Kowalewski, 2004- Sternik, Zdarzenia na brygu Banbury wg W. Gombrowicza, reż. U. Kijak, 2004- Syn, Chiny M. Reczka, reż. K. Rekowski, 2005- Kaska, Juliusz Cezar W. Shakespeare'a, reż. R. Brzyk, 2007- Arnholm, Pani z morza H. Ibsena, reż. P. Chołodziński, 2010- Ikona, Tęczowa Trybuna 2012 P. Demirskiego, reż. M. Strzępka, 2011 (Grand Prix, X Festiwal Prapremier w Bydgoszczy, 2011; nagroda za najlepsze przedstawienie i nagroda dla najlepszego zespołu aktorskiego, IV Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia w Krakowie, 2011)- Postać, Czy pan to będzie czytał na stałe? M. Sadochy i M. Kmiecika, reż. M. Kmiecik, 2012- Everett True; Pan Darek, Courtney Love P. Demirskiego, reż. M. Strzępka, 2012
Role w innych teatrach m.in.
- Aktor, Hamlet W. Shakespeare'a, Staatsschauspiel Dresden, reż. M. Simon, 2006 [koprodukcja z Teatrem Polskim we Wrocławiu]- Profesor, Szajba na troopie, czyli historia pewnego nerwowego popołudnia w Pasażu Pokoyhof M. Matyszczak i M.J. Zielińskiego, Teatrakcja, reż. A. Skowrońska, 2014 w Klubokawiarni Szajba we Wrocławiu- Role w Teatrze Telewizji m.in. Herkules i stajnia Augiasza; Aktor; Życie Galileusza; Czarny obelisk; Kartoteka rozrzucona; Przemiana 1999.- Role w filmach i serialach m.in. W zawieszeniu; Cienie; Konsul; Powrót wabiszczura; Życie jak poker; Fala zbrodni; Bulionerzy; Zwerbowana miłość; Głęboka woda; Głęboka woda. Sezon 2.
Jest współtwórcą Radiowego Teatru Sensacji; zajmował się również reżyserią dubbingu.W Teatrze Rozrywki grał gościnnie w spektaklach:– Położnice szpitala św. Zofii P. Demirskiego (Mąż 2),– Rękopis znaleziony w Saragossie J. Potockiego (Ojciec Alfonsa / Hrabia de Pena Velez).
Rok 2015 obchodzony jest, jako rok 250-lecia polskiego teatru publicznego. Narodził się on w 1765 r., wraz z powołaniem przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego Teatru Narodowego. Był to ważny moment w budowie mecenatu państwa nad powszechnie dostępną kulturą, a zarazem niepodważalne świadectwo udziału Polski w procesie kształtowania nowoczesnej, demokratycznej Europy. Dziś bezpośrednimi spadkobiercami ówczesnego Teatru Narodowego są Teatr Narodowy w Warszawie, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Narodowy Stary Teatr w Krakowie oraz sieć ponad stu teatrów – instytucji artystycznych – dotowanych obecnie ze środków publicznych.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru oraz w ramach akcji DOTKNIJ TEATRU Teatr Rozrywki we współpracy z „Fundacją rozwoju przez ruch” zaprasza na warsztaty ruchowe, połączone z tworzeniem choreografii.
Lekcja warsztatowa, przygotowana na podstawie programu SZKOŁA TEATRU
Inspicjent. Z teatrem związany od 15 roku życia. Mawiał, że teatr jest jego przeznaczeniem. Zawodu inspicjenta uczył się w Teatrze Śląskim w Katowicach w latach 70. Od września 1986 r. był inspicjentem w chorzowskim Teatrze Rozrywki. Przez 32 lata prowadził niemal wszystkie największe musicale tego teatru, w niektórych spektaklach miał epizodyczne role, bywał też asystentem reżysera. Był strażnikiem teatralnych zwyczajów i dobrych praktyk. Chorzowski malarz, Piotr Naliwajko wielokrotnie portretował Zdzisława Ogosa, umieszczając go na dziesiątkach swoich obrazach. Namalował Go również na kurtynie teatralnej, którą wykonał dla łódzkiego Teatru Powszechnego.Zdzisław Ogos zmarł w październiku 2018 r., po wyczerpującej chorobie, w wieku 60 lat.
Szanowni Widzowie,
uprzejmie informujemy, że nasza znakomita aktorka, Maria Meyer postanowiła pożegnać się z rolą Marii Magdaleny w rock-operze Jesus Christ Superstar. 20 stycznia 2015 r. zagra w tym przedstawieniu po raz ostatni. Od premiery (28 kwietnia 2000) była Marią Magdaleną ponad 280 razy. Stworzyła piękną, zapadającą w pamięć postać i zawsze dostarczała widzom wzruszeń i niezapomnianych przeżyć. Serdecznie Marii za to dziękujemy!Zapraszamy gorąco na ten wyjątkowy spektakl!Od 21 stycznia br. Marię Magdalenę grać będzie Emilia Majcherczyk. Emilii życzymy, by znakomicie odnalazła się w tej roli.