fbpx


Lidia Amejko

ŻYWOTY ŚWIĘTYCH OSIEDLOWYCH

Spektakl brał udział w 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

Na początku był niebytu beton,
Pan ubabrał się, umęczył,
no to dnia siódmego chciał sobie trochę odpocząć,
co nie?
Patrzy, a tu w galaktycznej betoniarce trochę ciapy szarej jeszcze ma.
Idei żadnej już nie mając, formy ani sensu,
spuścił Pan resztę pulpy szarej na końcu, jak nikt nie widział.
I tak powstało nasze Osiedle...


Adaptacja książki Lidii Amejko skrzy się surrealistycznym poczuciem humoru. Krótkie opowiastki o najzwyklejszych (a może właśnie zupełnie niezwykłych, bo przecież "świętych"?) mieszkańcach typowego blokowiska pełne są zaskakujących skojarzeń i dowcipnych puent. 
Jak pisze Marta Mizuro (instytutksiazki.pl): Celem Amejko nie jest pochwała małego realizmu ani pochwała ubogich duchem. Nadrealne zatrudnienia i metafizyczna refleksja zajmująca poszczególnych „świętych” to czysta kreacja. Ma ona charakter komiczny. Komiczne jest uwznioślenie tego, co, niezupełnie na pozór, jałowe i bezmyślne. Jeszcze bardziej zabawny efekt daje połączenie materii, z jakich utkane zostały te opowieści. Amejko czerpie z Biblii, z historii filozofii, sztuki i literatury, a jednocześnie wszystkie te elementy należące do kultury wysokiej przekłada na swego rodzaju biblię pauperum. Przystosowuje je tak, aby stały się naturalną częścią plebejskiej opowiastki. Na nią właśnie "Żywoty świętych osiedlowych" są językowo stylizowane.

adaptacja: Karolina Kirsz
muzyka: Jacek Mazurkiewicz
reżyseria: Karolina Kirsz
scenografia: Adrianna Matwiejczuk
przygotowanie muzyczne: Radosław Michalik
choreografia: Maciej Cierzniak
projekt plakatu: Magdalena Kuc

OBSADA:
Izabella Malik
Marta Tadla
Jarosław Czarnecki
Hubert Waljewski

prapremiera: 19 kwietnia 2018 r.
premiera studencka: 20 kwietnia 2018 r.
Mała Scena Teatru Rozrywki
czas trwania: 90 minut bez przerwy

RECENZJE:
Dziennik Teatralny
terazteatr.pl









Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Dominik Gac, Andrzej Lis, Henryk Mazurkiewicz, Piotr Morawski, Jacek Sieradzki, Sandra Szwarc i Zuzanna Berendt.

zdjęcia: Artur Wacławek