Reżyser, aktor, dramaturg. Ślązak. Absolwent Wydziału Aktorskiego we Wrocławiu. Jako aktor debiutował na deskach Teatru Rozrywki w musicalu "Cabaret" J. Kandera i F. Ebba.
W latach 2005–2013 dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, od września 2013 dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach. Jako dyrektor teatrów zwraca szczególną uwagę na zakorzenienie i wagę tego, co lokalne. Tak rozumiany teatr ma być sąsiadem swojego widza, przestrzenią, w której porusza się ważne dla danego miejsca i zamieszkujących go ludzi problemy (np. „Testament Teodora Sixta”, „Żyd”, „Bitwa o Nangar Khel” czy „Miłość w Koenigshutte” w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej oraz „Himalaje”, „Morfina”, „Pod presją”, „Czarny ogród”, „Wujek.81. Czarna ballada”, „Spójrz na mnie” czy „Pokora” w Teatrze Śląskim w Katowicach). Tworzy teatr upominający się – zarówno o swoich bohaterów, jak i o zaangażowanie widza. Interesują go postacie i historie dotychczas marginalizowane. Przygląda się im z różnych stron, szukając mechanizmów wykluczenia i stereotypizacji, a także oddając głos tym, których go pozbawiono. Zrealizował m.in. „Miłość Fedry” S. Kane, „Niezidentyfikowane szczątki ludzkie” B. Frasera, „Żyda” A. Pałygi, „Piątą stronę świata” K. Kutza, „Sztukę mięsa” W. Murek, „Dracha”, „Pokorę” i „Byka” Sz. Twardocha, „Krzyk według J. Kaczmarskiego”, „Nikaj” Z. Rokity, „Jentl” I. Singera. Spektakl „Empuzjon” O. Tokarczuk w jego reżyserii został zrealizowany w koprodukcji trzech instytucji – Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach, Teatru Studio w Warszawie i Instytutu im. J. Grotowskiego we Wrocławiu. Wśród realizatorów spektaklu znalazł się także JM Rektor UŚ prof. Ryszard Koziołek, który pełnił funkcję konsultanta literackiego. Jego najnowszy spektakl „Korfanty. Rebelia!” to punkowa opowieść o najważniejszej postaci w historii Górnego Śląska. Muzykę do tego spektaklu udostępnił szwedzki zespół
We wszystkich przenoszonych na scenę opowieściach, zarówno tych współczesnych, jak i klasycznych, chce zwrócić uwagę widzów na to, co z pozoru najprostsze i błahe. Zamiast wielkich narracji interesuje go ludzka zwyczajność, w której poszukuje najważniejszych wartości. Widać to szczególnie w jego spektaklach poświęconych Śląskowi i Ślązakom („Cholonek”, „Piąta strona świata”, „Western”, „Wujek.81. Czarna ballada”, „Drach”, „Pokora”, „Nikaj”) podnoszących tematykę śląskiej mitologii, tożsamości i historii, docenianych za mówienie o uniwersalnych problemach językiem codzienności i lokalności, zrozumiałym dla każdego widza.
Realizował spektakle na kilkunastu scenach w kraju (m.in. Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy, Teatr Ludowy w Krakowie, Teatr Rozrywki w Chorzowie, Opera Śląska w Bytomiu, Teatr Zagłębia w Sosnowcu czy Teatr Żydowski w Warszawie). Poetyka jego teatru jest czytelna także poza granicami kraju – kilkakrotnie reżyserował sztuki na scenach Teatro Astra i Fondazione Teatro Piemonte Europa w Turynie, współtworzył także nagradzany polsko-czesko-słowacko-węgierski spektakl „Intercity”, który miał swoją premierę w Pradze. Chętnie współpracuje z debiutującymi dramatopisarzami – jako pierwszy realizował na scenie teksty Artura Pałygi („Testament Teodora Sixta”), Weroniki Murek („Sztuka mięsa”) i Zbigniewa Rokity („Nikaj”).
Jego twórczość była wielokrotnie doceniana zarówno lokalnie, jak i w skali ogólnopolskiej. Jest laureatem m.in. Specjalnej Złotej Maski za kreatywność i wszechstronność umiejętności adaptatorskich, aktorskich i reżyserskich, trzech Złotych Masek za najlepsze spektakle oraz Złotej Maski za reżyserię. Jego spektakle były laureatami międzynarodowych festiwali: Teatrów Moraw i Śląska, Sąsiedzi oraz Zderzenie. „Piąta strona świata” zdobyła nagrodę za najlepsze przedstawienie XIX edycji Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, zaś „Żyd” zwyciężył na festiwalu R@Port. Na XIV Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” – Sopot 2014 uhonorowano go nagrodami za reżyserię telewizyjnej wersji „Piątej strony świata” oraz za adaptację powieści Kazimierza Kutza.
Decyzją czytelników „Gazety Wyborczej” w grudniu 2013 r. został uhonorowany Cegłą z Gazety – Nagrodą im. Janoscha, a w 2019 roku Nagrodą im. Wojciecha Korfantego, przyznawaną przez Związek Górnośląski wybitnym postaciom i instytucjom zasłużonym dla Górnego Śląska. W 2021 roku otrzymał Nagrodą im. Zygmunta Hübnera „Człowiek Teatru”.
W 2022 roku w Warszawie miał prapremierę monodram Roberta Talarczyka „Byk” autorstwa Szczepana Twardocha (współreżyserowany przez obu artystów). Przedstawienie jest produkcją Teatru STUDIO w koprodukcji z Fundacją Teatru Śląskiego „Wyspiański”, Teatrem Łaźnia Nowa w Krakowie, Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu i w partnerstwie z Teatrem Korez.
Robert Talarczyk jest także dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu „Open The Door” dedykowanego wykluczonym – w 2024 roku zorganizowana była jego siódma edycja.
Aktor, dramatopisarz pochodzenia słowackiego, mieszka i pracuje w Pradze. Absolwent Wydziału Filozofii na Uniwersytecie w Bratysławie (Univerzita Jana Amosa Komenského), gdzie studiował historię sztuk pięknych. Debiutował jako adept w Teatrze w Preszowie; tam pobierał lekcje dramatu i śpiewu. Przez dziesięć lat pracował ze znakomitym czeskim reżyserem, aktorem i plastykiem, Miroslavem Horníčkiem, z którym występował na wszystkich ważniejszych scenach Słowacji i Czech. Przez wiele lat współpracował również z słynnym praskim Teatrem Lalkowym Spejbla i Hurvinka. Dwukrotnie był gościem Chansonfestu — Międzynarodowego Festiwalu Piosenki Aktorskiej w Zagrzebiu. Tam właśnie poznał Marię Meyer i Elżbietę Okupską. W grudniu 2004 r. wystąpił w Gali Piosenki i Musicalu w chorzowskim Teatrze Rozrywki. Od tego czasu stale współpracuje z chorzowską sceną. Jako dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Piosenki Aktorskiej w Pradze zaprosił Marię Meyer i Elżbietę Okupską, gościł również obydwie aktorki i Roberta Talarczyka na scenach praskich teatrów. Jego komedia pt. Pomalu, a jeszcze raz!, wystawiona w Teatrze Rozrywki w 2006 roku, cieszy się niesłabnącym powodzeniem u widzów. Spektakl ten był przez kilka lat na afiszu Teatru Capitol w Warszawie, gdzie Igor Šebo i Robert Talarczyk partnerowali Oldze Bończyk i Hannie Śleszyńskiej. Igor Šebo jest autorem monodramów Moje past, Nuselský most, które napisał dla siebie oraz innych sztuk dla teatru i dla radia. Specjalnie dla Roberta Talarczyka i siebie napisał sztukę Intercity, która została wystawiona w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej w październiku 2007 r., a przez dwa ostatnie sezony grana była z powodzeniem w Teatrze Rozrywki. Dla Teatru Polskiego w Bielsku-Białej napisał sztukę Romeo, Julia i czas. Igor Šebo – jako aktor śpiewający – reprezentuje gatunek, który w Polsce nazywany jest piosenką aktorską, zaś za granicą ma bardziej adekwatne miano — „chanson”. Nagrał dziewięć płyt z piosenkami w większości skomponowanymi przez stałego współpracownika, Jiří Toufara.Foto: Tomasz Zakrzewski www.igorsebo.com
Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, Zamiejscowych Wydziałów Teatru Tańca w Bytomiu. Spektakle dyplomowe: Hamlet W. Szekspira (rola Klaudiusza) w reż. C. Tomaszewskiego i J.Peszka oraz Everything sleep’s away w choreografii J. Altera.Tancerz-ekstern z weryfikacją ZASP. Ma w dorobku role w spektaklach: Pan Twardowski K. Jasińskiego (Teatr Komedia w Warszawie), Fame (Teatr Powszechny im. J. Kochanowskiego w Radomiu, reż. W. Kępczyński), Opera za trzy grosze oraz Gorączka (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, reż. W. Kościelniak, chor. J. Staniek), Richie w Chorus Line (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, reż. Mitzi Hamilton, chor. Michael Bennet), Tango Operita (Teatr Syrena w Warszawie, reż. i chor. J. Staniek) oraz Dancing (Teatr Polonia w Warszawie, reż. K. Janda, chor. J. Staniek.Był solistą w Teatrze Muzycznym ROMA w Warszawie, grając w musicalach: Crazy For You i Piotruś Pan (reż. i chor. Janusz Józefowicz), Koty (Mangojerry) i Grease, (reż. W. Kępczyński, chor. J. Badurek) oraz Taniec wampirów w reż. R. Polańskiego i chor. D. Callahana (swing wokalno-taneczny). Oprócz tego prowadzi działalność, związaną z tańcem współczesnym i teatrem fizycznym. Na stałe współpracuje z Teatrem Tańca ZAWIROWANIA w Warszawie, gdzie współtworzy choreografię do spektakli (Innocent When You Dream, Po godzinach, Chopin Ambiente) oraz ze Starym Browarem w Poznaniu (spektakl Happy w reż. i chor. Nigela Charnocka) Współpracował z wybitnymi choreografami: Danielem Abreu, Joe Alterem, Nigelem Charnockiem (DV8), Emilem Wesołowskim, Ryanem Francois i in.Bierze udział w licznych festiwalach tańca współczesnego w kraju i za granicą, występował m.in. w Wielkiej Brytanii, USA, Japonii, Chinach, Hiszpanii, Czechach i Rosji. Prowadzi zajęcia z tańca współczesnego i tańca jazzowego w Autorskiej Szkole Musicalowej Macieja Pawłowskiego i w Warsztatowej Akademii Musicalowej w Warszawie. Jest współtwórcą choreografii do serialu tv „Tancerze”. Uczestnik licznych warsztatów i projektów z dziedziny teatru i tańca współczesnego.
W Teatrze Rozrywki gra Noworodka Pary 2. w Położnicach szpitala św. Zofii P. Demirskiego.Foto: Tomasz Zakrzewski
Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, zamiejscowego Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu.Najważniejsze role:– solo w przedstawieniu Liebeslieder Walzer w reż. C. Tomaszewskiego prezentowanym na festiwalu IMAGETANZ 2009 w Wiedniu,– Milicjant w Hotelu Nowy Świat J. Tomskiej (Teatr Polski w Bielsku-Białej),– spektakle dyplomowe: Everything sleep’s away w choreografii J. Altera oraz Hamlet W. Szekspira w reż. C. Tomaszewskiego i J. Peszka,– Ślimak Nińdża w spektaklu Wejście smoka. Trailer M. Pakuły (Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie),– postać w spektaklu Rewind R. Urbackiego,– postać w spektaklu Stille W. Klimczyka (Harakiri Farmers Kraków). W Teatrze Rozrywki gra Noworodka Pary 3. w Położnicach szpitala św. Zofii P. Demirskiego.Foto: Tomasz Zakrzewski
Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie im. L. Solskiego, Wydziałów Zamiejscowych we Wrocławiu. W latach 2008-2012 związany z Teatrem Dramatycznym im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, w którym zagrał w spektaklach: Opętani W. Gombrowicza (Młody Małżonek), Madonna M. Sikorskiej-Miszczuk (Wacław, Agent 2), Niech żyje wojna!!! P. Demirskiego, Olga Tokarczuk z Wałbrzycha O. Tokarczuk, Dekameron (smalltown man) w reż. I. Wójcik, Łysek z pokładu Idy G. Morcinka, Dynastia. Scierosis multiplex w reż. N. Korczakowskiej, Sorry Winnetou w reż. P. Ratajczaka (Zły biały człowiek Santer), A, nie z zielonego wzgórza M. Głuchowskiej i K. Raduszyńskiej, W pustyni i puszczy. Z Sienkiewicza i innych W. Szczawińskiej i B. Frąckowiaka i in. Zagrał również w spektaklu telewizyjnym Techniki negocjacyjne w reż. Magdaleny Piekorz (Wojtek). Od roku 2012 jest aktorem Teatru Polskiego we Wrocławiu. Role:– Krist Novoselic / Działacz Demokratyczny / Hipis z Mazur w Courtney Love P. Demirskiego,– Bosse w Dzieciach z Bullerbyn wg A. Lindgren,– Edouard / Karol w spektaklu Zachodnie wybrzeże. Powrót na pustynię B.-M. Koltèsa,– Postać w Kronosie W. Gombrowicza,– Demetriusz w Śnie nocy letniej W. Szekspira,– Chirurg / Wielki Kofta / Lucchesini / Minister Bezborodko / Ksiądz Teolog / Ksiądz Historyk / Ksiądz Moralista / Skarbnik / Archiwariusz / Ritter / Dąbrowski / Felczer / Fersen w Termopilach polskich T. Micińskiego w reż. J. Klaty. NAGRODY: – Nagroda Aktorska za rolę Ojca w Zwyczajnych szaleństwach P. Zelenki oraz za rolę Sędziego Spłycia w Wesołych kumoszki z Windsoru W. Szekspira na 26. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi (2008),– Nagroda Publiczności za najbardziej „elektryzującą” rolę męską na tym samym festiwalu. Foto: Bartłomiej Sowa. Własność: Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu.
Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie im. L. Solskiego, Filii we Wrocławiu. Ma w dorobku kilka ról w spektaklach PWST oraz Teatru Ad Spectatores – największej sceny prywatnej we Wrocławiu. Za rolę Parchy w spektaklu Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku D. Masłowskiej oraz rolę Menachema w spektaklu Nasza klasa T. Słobodzianka otrzymał wyróżnienie na 31. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi (2013). W roku 2008 zagrał w etiudzie szkolnej pt. Echo w reżyserii Magnusa von Horna. Obraz uhonorowany został kilkoma nagrodami, m.in. Srebrnym Lajkonikiem dla najlepszego filmu fabularnego na Krakowskim Festiwalu Filmowym (2009), Grand Prix na Otwartym Studenckim Festiwalu Filmowym BEGINNING w Petersburgu (2009), wyróżnieniem na The Sleepwalkers Student Film Festival w Tallinie (2009) oraz nagrodą główną na Alpinale Shortfilmfestival w Nanzing (2010). W roku 2013 zagrał Damira Raszydowa w filmie Fotograf w reżyserii Waldemara Krzystka. W Teatrze Rozrywki gra Złą Żywność w spektaklu Bierzcie i jedzcie P. Demirskiego.Foto: Tomasz Zakrzewski
Absolwent Ogólnokształcącego Liceum Muzycznego w Legnicy na kierunkach: fortepian i śpiew. . Po ukończeniu Liceum Muzycznego rozpoczął studia na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach, na kierunku wokalistyka. Brał udział w wielu warsztatach z polskimi i zagranicznymi wokalistami, m.in. z Grażyną Łobaszewską, Lorą Szafran, Mieczysławem Szcześniakiem, Ruth Lynch, Juniorem Robinsonem, Waynem Ellingtonem. Był wokalistą programu TVP1 „Jaka to melodia?” W Gliwickim Teatrze Muzycznym zagrał Troya w High School Musical B. Louiselle’a oraz Claude’a w Hair G. MacDermota, G. Ragniego i J. Rado. Przez jeden sezon (2010/2011) był członkiem zespołu wokalnego Teatru Rozrywki. Do dzisiaj gra Hanschena Rilowa w Przebudzeniu wiosny S. Satera i D. Sheika wg F. Wedekinda. NAGRODY:– Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki w Bielawie,– Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu „Ekopiosenka” w Legnicy– II Nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki Młodzieżowej w Kielcach.Foto: Tomasz Zakrzewski
W wieku 9 lat zadebiutował tytułową rolą w Teatrze Muzycznym Roma w spektaklu Piotruś Pan J. Przybory i J. Stokłosy. Przygoda ta trwała prawie 4 lata.Jest aktorem głosowym, dubbinguje filmy fabularne i kreskówki, w takich tytułach, jak: Król Lew, Księga dżungli, Piotruś Pan, Gdzie jest Nemo?, Harry Potter i Książę Półkrwi, Harry Potter i Insygnia Śmierci, Zakochany wilczek i in.Od roku 2007at w serialu „Barwy szczęścia” gra Huberta Pyrkę – pierwszoplanową postać. Jest wokalistą warszawskiego zespołu rockowego AVA, z którym nagrał piosenki do serialu „Barwy szczęścia”.Od kilku lat jest zawodnikiem mieszanych sztuk walki w klubie sportowym LEGIA WARSZAWA.W Teatrze Rozrywki gra Melchiora Gabora w Przebudzeniu wiosny S. Satera i D. Sheika wg F. Wedekinda.Foto: Tomasz Zakrzewski
Absolwentka IV Liceum Ogólnokształcącego im. B. Chrobrego w Bytomiu i Policealnego Studium Zawodowego Wokalno-Baletowego w Gliwicach. Pierwsze kroki na scenie stawiała w wieku 7 lat w Zespole Taneczno-Wokalnym SILESIANA w Rudzie Śląskiej. W wieku 13 lat zaczęłam pobierać lekcje emisji głosu u instruktorów w Starochorzowskim Domu Kultury, później w Osiedlowym Domu Kultury JOWISZ w Rudzie Śl. Od tej pory występuje na licznych konkursach, przeglądach i festiwalach. W latach 2007-2009 była słuchaczką Autorskiej Szkoły Musicalowej Macieja Pawłowskiego (filia w Chorzowie) – dwa sezony warsztatów kończyły się musicalowymi pokazami na deskach Teatru Rozrywki. W roku 2005 związała się z zespołem wokalnym NA SZLAKU, działającym przy Miejskim Domu Kultury BATORY w Chorzowie Batorym, z którym koncertuje w kraju i zagranicą. Zespół bierze udział w konkursach i festiwalach, zdobywając liczne nagrody i wyróżnienia. Magdalena Kucharska jest dwukrotną stypendystką Prezydenta Miasta Bytomia za osiągnięcia artystyczne. W Teatrze Rozrywki gra Theę w Przebudzeniu wiosny S. Satera i D. Sheika wg F. Wedekinda.Foto: Tomasz Zakrzewski