fbpx

STAŃCZYK. MUSICAL

Jan Czapliński
STAŃCZYK. MUSICAL

historia być może aktualna

Spektakl dla widzów powyżej 14 lat.
Uwaga! W spektaklu wykorzystywane są światła stroboskopowe.


ZŁOTA MASKA 2019 dla Grzegorza Dowgiałły!


Nominacja do NAGRODY ARTYSTYCZNEJ ZŁOTA MASKA 2019 dla Alony Szostak za rolę Bony.

Tytuł Najlepszej Wokalistki Musicalowej w 13. edycji Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury dla Alony Szostak (Warszawa, 2019)

W ankiecie miesięcznika „Teatr” NAJLEPSZY, NAJLEPSZA, NAJLEPSI W SEZONIE 2017/2018 nominacje w kategoriach:

– najlepsza nowa polska sztuka (nominacja Michała Centkowskiego),
– najlepsza reżyseria (nominacja Michała Centkowskiego),
– najlepsza rola kobieca: Alona Szostak w spektaklu Stańczyk. Musical (nominacja Anety Kyzioł),
– najlepsza rola męska: Grzegorz Dowgiałło w spektaklu Stańczyk. Musical (nominacja Michała Centkowskiego oraz Jacka Sieradzkiego),
– najlepsza rola epizodyczna: Małgorzata Witkowska w spektaklu Stańczyk. Musical (nominacja Michała Centkowskiego)
– najlepsza muzyka: Wojciech Urbański w spektaklu Stańczyk. Musical (nominacja Michała Centkowskiego)
– najlepsze przedstawienie teatru muzycznego (nominacja Michała Centkowskiego)



Stańczyk to muzyczna wycieczka do XVI wieku.

Dlaczego akurat tam?
Żeby spróbować przyjrzeć się temu, co lubimy do dziś opisywać jako najwspanialszy okres w dziejach Polski. Zmierzyć się z mitem „złotego wieku”. Podrapać w historyczne opakowanie i zobaczyć, co wyjdzie spod spodu. 
 
Stańczyk to, tym samym, opowiadana z perspektywy krakowskiego zamczyska historia naszych dawnych władców: Zygmunta Starego, Bony Sforzy i Zygmunta II Augusta. Historia ich zmagań, marzeń, planów i słabości. A także historia towarzyszącej im dziwnej postaci błazna.
Pamiętamy go z obrazu Matejki – smutny, zamyślony mędrzec, symbol patriotów, patron zatroskanych o ojczyznę. Przypisujemy mu wiele znaczeń, choć wiemy o nim w gruncie rzeczy bardzo mało. Wymyśliliśmy go sobie, nie wiedząc do końca, kim był i jaką pełnił rolę. Jedno wiemy jednak na pewno: jest wcieleniem nieomal anarchistycznej tradycji, w ramach której za patriotyczne uchodzi przede wszystkim to, co skierowane przeciwko władzy. Każdej władzy. I może dlatego warto go dziś znowu przywrócić do życia.

SZANOWNI WIDZOWIE,
pierwsze dwa rzędy naszej widowni, na potrzeby "Stańczyk. Musical" zostały zlikwidowane (wykorzystane przez scenografa). Dlatego podczas rezerwacji internetowych pojawiają się one jako niedostępne.

W rzeczywistości rząd III w tym spektaklu jest rzędem pierwszym, tuż przed sceną. Prosimy brać to pod uwagę podczas rezerwacji biletów. Za utrudnienia przepraszamy.

tekst i dramaturgia: Jan Czapliński
kompozycja piosenek: Maja Kleszcz Wojciech Krzak, Grzegorz Dowgiałło
muzyka elektroniczna: Wojciech Urbański
reżyseria: Ewelina Marciniak
choreografia: Agnieszka Kryst
konsultacje muzyczne: Ewa Kaim
scenografia: Piotr Choromański
współpraca scenograficzna: Grzegorz Layer
kostiumy: Natalia Mleczak
reżyseria świateł: Jakub Lech
orkiestracje i aranżacje: Jacek Kita, Piotr Kubiak
konsultacje historyczne: dr Rafał Szmytka
kierownictwo wokalne: Ewa Zug

asystent reżysera: Estera Sławińska-Dziurosz

asystent choreografa: Natalia Gajewska
asystent kostiumografa: Magdalena Wiluś

inspicjent: Beata Jabłońska-Rakoczy
sufler, rekwizytor: Katarzyna Grad

OBSADA:
STAŃCZYK: Grzegorz Dowgiałło (gościnnie)
ZYGMUNT STARY: Artur Święs (gościnnie) / Jakub Wróblewski 
BONA SFORZA: Alona Szostak (gościnnie)
ZYGMUNT AUGUST: Hubert Waljewski (gościnnie)

ELŻBIETA HABSBURŻANKA: Mirosława Żak (gościnnie)
BARBARA RADZIWIŁŁÓWNA: Dominika Guzek (gościnnie)

CÓRKI KRÓLEWSKIE:
ZOFIA: Wioletta Białk Beata Wojtan 
IZABELA: Estera Sławińska-Dziurosz (gościnnie)
MARTWA JUŻ NIESTETY ANNA: Izabella Malik
KATARZYNA: Katarzyna Hołub
PANI SZYDŁOWIECKA: Małgorzata Witkowska (gościnnie) / Magdalena Wojtacha (gościnnie)
MIKOŁAJ REJDaniel Cebula-Orynicz (gościnnie)
SZLACHCIC: Dominik Koralewski


TEATR STAŃCZYKA: Dominik Koralewski jako Bona, Barbara Ducka jako Zygmunt Stary, Zuzanna Marszał jako Zygmunt August, Daniel Cebula-Orynicz jako Elżbieta Habsburżanka,  Maciej Cierzniak jako Barbara Radziwiłłówna

oraz: Barbara Ducka, Natalia Gajewska (gościnnie), Zuzanna Marszał, Maria Pitera (gościnnie), Sebastian Chwastecki, Maciej Cierzniak (gościnnie), Daniel Dąbrowski, Daniel Szefler (gościnnie) / Krzysztof Czubaszek (gościnnie) 

i zespół muzyczny Teatru Rozrywki w składzie:
Janusz Berezowski (gościnnie) – kontrabas
Bartłomiej Herman – instrumenty perkusyjne
Kajetan Skonieczny (gościnnie) – wibrafon
Karol Ogrodnik / Sławomir Rosiak – puzon
Sylwia Sczendzina (gościnnie) – waltornia
Olgierd Komorowski / Dominika Kubicka – klarnet
Emil Trepka (gościnnie) / Adam Stachula (gościnnie) – obój
Wojciech Front (gościnnie) / Gabriela Kwiecińska (gościnnie) – fagot
Jacek Gros / Małgorzata Liszak – skrzypce
Joanna Mizera-Zalejska – altówka

dyrygent: Mieczysław Unger (gościnnie) 

prapremiera: 13 czerwca 2018 r.
Duża Scena Teatru Rozrywki
czas trwania: 190 minut, w tym 30-minutowa przerwa


Autorką zdjęć, logo i plakatu jest Natalia Kabanow © Teatr Rozrywki w Chorzowie

RECENZJE:
Gazeta Wyborcza
Dziennik Teatralny Magdalena Mikrut-Majeranek
Newsweek
Teatralnik – gazeta Festiwalu "Rzeczywistość przedstawione"
Dziennik Teatralny Jan Gruca
Nasze sprawy – wywiad z Grzegorzem Dowgiałłą

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
 

 

Obsada