JACENTY JĘDRUSIK
JACENTY JĘDRUSIK
(23.05.1954-25.06.2013)
Był jednym z najbardziej wytrawnych aktorów Województwa Śląskiego i wielką osobowością chorzowskiej sceny. Stworzył tu kilka naprawdę wybitnych kreacji i ogromną liczbę znakomitych ról, w tym również drugoplanowych „smaczków.
Zanim jednak Jacenty Jędrusik odnalazł swoje miejsce w musicalu, ukończył łódzką „Filmówkę” i jako aktor dramatyczny zaangażował się do Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu. Zagrał tam:
– Jurka Zawidzkiego w Szaleństwach panny Ewy wg K. Makuszyńskiego,
– Andre Skuncę w Przedstawieniu „Hamleta” we wsi Głucha Dolna I. Brešana (także asystent reżysera),
– Żebraka Franciszka / Posąg Komandora w Don Juanie Moliera (także asystent reżysera),
– Księcia Fijołka w Królu Tulipanie III W. Lasonia,
– Wojciecha Bogusławskiego / Milorda Rydynga w Henryku VI na łowach W. Bogusławskiego.
Po dwóch sezonach podjął pracę w Teatrze Śląskim im. S. Wyspiańskiego w Katowicach. Na katowickiej scenie sukcesy odnosił w formach groteskowych, w rolach magów i szarlatanów, aranżujących wyimaginowaną rzeczywistość teatralną. Przez osiem sezonów zagrał kilka bardzo ważnych ról, m. in.:
– Don Antonia w Zielonym gilu T. de Moliny,
– Andrzeja w Kolonii wyzwolenia S. Brejdyganta,
– Strażnika w Szewcach S. I. Witkiewicza,
– Pieniążka w Popiele i diamencie J. Andrzejewskiego,
– Hrabiego Szarma w Operetce W. Gombrowicza,
– Diabła w Panu Twardowskim I. Szczepańskiej,
– Kucharza w Amadeuszu P. Shaffera,
– Nauczyciela tańca w Cydzie S. Wyspiańskiego,
– Hołysza w Wyzwoleniu S. Wyspiańskiego,
– Cyryla w Iwonie, księżniczce Burgunda W. Gombrowicza,
– Nepommucka w Pigmalionie G. B. Shawa
– Helikona w Kaliguli A. Camusa.
W Teatrze Rozrywki zadebiutował (gościnnie) rolą Kelnera w spektaklu
Dzisiaj wielki bal w Operze wg Juliana Tuwima. Role na chorzowskiej scenie:
– Rodrigo Betonez w Kacie i błaźnie J. Ježka, J. Wericha i J. Voskovca,
– Bocian Bonifacy w Krainie Sto Piątej Tajemnicy wg Z. Żakiewicza,
– postaci w spektaklu W Stryjskim parku na festyni W. Dzieduszyckiego,
– Szczur Teatralny w Operze za trzy grosze B. Brechta i K. Weilla,
–Konferansjer i Generał Haig w Rozkosznej wojnie J. Littlewooda, Ch. Chiltona i T. Allana,
– postaci w Kramie z piosenkami L. Schillera (również reżyseria),
– Hugo Brandt w Firmie M. Hemara,
– Konferansjer w spektaklu Muzyka: Werner Richard Heimann J. Skwarka,
– Generał rekrutów / Wujek Henry / Strażnik w Czarodzieju z krainy Oz H. Arlena, E. Y. Harburga i J. Kane’a wg F. Bauma,
– Przeor Zakonu II w Monachomachii wg I. Krasickiego,
– Mistrz Ceremonii w Cabarecie J. Kandera i F. Ebba,
– Pan 2 w spektaklu Jurt Tucholsky: duże z pianką J. Skwarka,
– Stary w Śladach J. Szajny,
– Altum w Księżniczce Turandot C. Gozziego,
– Lejzor Wolf w Skrzypku na dachu J. Steina, J. Bocka i S. Harnicka,
– Pan Philips w Ani z Zielonego Wzgórza wg L. M. Montgomery (również asystent reżysera),
– Juan Perón w Evicie A. L. Webbera i T. Rice’a,
– Rabin / Żydek w Pastorałce L. Schillera,
– Richard Willey w Oknie na Parlament R. Cooneya,
– Rotmistrz Bardior w sztuce Ubu Król, czyli Polacy A. Jarry’ego,
– Rumiancew w Oceanie Niespokojnym A. Rybnikowa i A. Wozniesienskiego,
– Służący / Sancho Pansa w Człowieku z La Manchy M. Leigha, D. Wassermana i J. Dariona,
– Molina w Pocałunku kobiety-pająka J. Kandera i F. Ebba (również asystent reżysera),
– Anioł w Na szkle malowane K. Gaertner i E. Brylla,
– Profesor Everett Scott w musicalu The Rocky Horror Show R. O’Briena,
– Członek Chorzowskiej Kompanii Szekspirowskiej w spektaklu Dzieła wszystkie Szekspira w nieco skróconej formie wg W. Szekspira,
– Król Herod w Jesus Christ Superstar A. L. Webbera i T. Rice’a,
– Mr. Stuart w przedstawieniu W 80 dni dookoła świata po stu latach J. Bielunasa wg J. Verne’a,
– Nikodem Dyzma w spektaklu Dyzma – musical W. Młynarskiego i W. Korcza,
– Biskup Laxu w farsie O co biega? P. Kinga (również asystent reżysera),
– Andrzej Fokicz w Balu u Wolanda Ł. Czuja wg M. Bułchakowa,
– postaci w KRZYKU według Jacka Kaczmarskiego R. Talarczyka,
– Nowak w sztuce Odjazd F. Apkego,
– Schrank w West Side Story L. Bernsteina,
– Francis Otis w Canterville Ghost J. Williamsa,
– Ray Blackburn w Spin – musical D. Pashleya,
– Ksiądz Piórko w Terapii Jonasza J. Bończyka i Z. Krzywańskiego,
– Gabriel John Utterson w musicalu Jekyll & Hyde F. Wildhorna i L. Bricusse’a,
– Arderiu w Przygodzie fryzjera damskiego Ł. Czuja wg E. Mendozy,
– Pan Bumble w musicalu Oliver! L. Barta,
– Franciszek Ford w sztuce Wesołe kumoszki. Musical GZ. Dorana, P. Englishby’ego i R. Bolta,
– Max Białystok w Producentach M. Brooksa,
– Herr Rilow, Herr Stiefel, Doktor Von Brausepulver w musicalu Przebudzenie wiosny S. Satera i D. Sheika wg F. Wedekinda,
– Mąż 2 w Położnicach szpitala św. Zofii P. Demirskiego,
– Góral w historii filozofii po góralsku B. Cioska wg ks. prof. J. Tischnera,
– Sweeney Todd w musicalu Sweeney Todd S. Sondheima i H. Wheelera,
– Baťa, Hitler, Barman, Przedstawiciel Partii, Szef Pragokoncertu, Karel Gott, Wacław i in. w sztuce Gottland Mariusza Szczygła (także asystent reżysera).
Imponującą listę znakomitych kreacji w Teatrze Rozrywki uzupełnia udział w kilkunastu spektaklach poza chorzowską sceną, role w filmach fabularnych (debiut w Gorączce mleka w reż. Juliusza Machulskiego), takich jak: Wojna i miłość w reż. Moshé Mizrahiego, Magma w reż. L. Staronia, Na straży swej stać będę w reż. K. Kutza, Rodzina Kanderów w reż. Z. Chmielewskiego, Angelus w reż. L. Majewskiego, Przygody dobrego wojaka Szwejka w reż. W. Gawrońskiego, Los Chłopacos w reż. G. Reguły, Co słonko widziało w reż. M. Rosy, Laura w reż. R. Dunaszewskiego – produkcja tvn), udział w spektaklach Teatru Telewizji (chociażby w kultowym Fryzjerze M. Pieprzycy czy Pakamerze J. Matuli), serialach tv (Daleko od szosy, Blisko, coraz bliżej, Sensacje XX wieku, Zdaniem obrony i in.) i wreszcie – do perfekcji opanowana rola konferansjera na koncertach i balach.
NAGRODY:
– ZŁOTA MASKA 1984 „wyróżniającemu się, młodemu aktorowi” oraz za rolę Diabła w Panu Twardowskim,
– ZŁOTA MASKA 1991 za Konferansjera-Generała Haiga w Rozkosznej wojnie,
– SPECJALNA ZŁOTA MASKA im. red. Barbary Sośnierz (1993) za Mistrza Ceremonii w Cabarecie,
– Chłopiec z łabędziem – Nagroda Prezydenta Chorzowa w dziedzinie kultury (2000),
– Złota Honorowa odznaka Zasłużony dla Województwa Śląskiego (2012)
– Srebrny Medal "Zasłużony dla kultury GLORIA ARTIS" (2013).
W roku 2015 Stowarzyszenie Miłośników Chorzowa im. J. Ligonia wydało biografię aktora pióra Jolanty Król pt. "Dobrym aktorem można być wszędzie, czyli subiektywny portret Jacentego Jędrusika".
Foto: Tomasz Zakrzewski
(23.05.1954-25.06.2013)
Był jednym z najbardziej wytrawnych aktorów Województwa Śląskiego i wielką osobowością chorzowskiej sceny. Stworzył tu kilka naprawdę wybitnych kreacji i ogromną liczbę znakomitych ról, w tym również drugoplanowych „smaczków.
Zanim jednak Jacenty Jędrusik odnalazł swoje miejsce w musicalu, ukończył łódzką „Filmówkę” i jako aktor dramatyczny zaangażował się do Teatru im. W. Bogusławskiego w Kaliszu. Zagrał tam:
– Jurka Zawidzkiego w Szaleństwach panny Ewy wg K. Makuszyńskiego,
– Andre Skuncę w Przedstawieniu „Hamleta” we wsi Głucha Dolna I. Brešana (także asystent reżysera),
– Żebraka Franciszka / Posąg Komandora w Don Juanie Moliera (także asystent reżysera),
– Księcia Fijołka w Królu Tulipanie III W. Lasonia,
– Wojciecha Bogusławskiego / Milorda Rydynga w Henryku VI na łowach W. Bogusławskiego.
Po dwóch sezonach podjął pracę w Teatrze Śląskim im. S. Wyspiańskiego w Katowicach. Na katowickiej scenie sukcesy odnosił w formach groteskowych, w rolach magów i szarlatanów, aranżujących wyimaginowaną rzeczywistość teatralną. Przez osiem sezonów zagrał kilka bardzo ważnych ról, m. in.:
– Don Antonia w Zielonym gilu T. de Moliny,
– Andrzeja w Kolonii wyzwolenia S. Brejdyganta,
– Strażnika w Szewcach S. I. Witkiewicza,
– Pieniążka w Popiele i diamencie J. Andrzejewskiego,
– Hrabiego Szarma w Operetce W. Gombrowicza,
– Diabła w Panu Twardowskim I. Szczepańskiej,
– Kucharza w Amadeuszu P. Shaffera,
– Nauczyciela tańca w Cydzie S. Wyspiańskiego,
– Hołysza w Wyzwoleniu S. Wyspiańskiego,
– Cyryla w Iwonie, księżniczce Burgunda W. Gombrowicza,
– Nepommucka w Pigmalionie G. B. Shawa
– Helikona w Kaliguli A. Camusa.
W Teatrze Rozrywki zadebiutował (gościnnie) rolą Kelnera w spektaklu
Dzisiaj wielki bal w Operze wg Juliana Tuwima. Role na chorzowskiej scenie:
– Rodrigo Betonez w Kacie i błaźnie J. Ježka, J. Wericha i J. Voskovca,
– Bocian Bonifacy w Krainie Sto Piątej Tajemnicy wg Z. Żakiewicza,
– postaci w spektaklu W Stryjskim parku na festyni W. Dzieduszyckiego,
– Szczur Teatralny w Operze za trzy grosze B. Brechta i K. Weilla,
–Konferansjer i Generał Haig w Rozkosznej wojnie J. Littlewooda, Ch. Chiltona i T. Allana,
– postaci w Kramie z piosenkami L. Schillera (również reżyseria),
– Hugo Brandt w Firmie M. Hemara,
– Konferansjer w spektaklu Muzyka: Werner Richard Heimann J. Skwarka,
– Generał rekrutów / Wujek Henry / Strażnik w Czarodzieju z krainy Oz H. Arlena, E. Y. Harburga i J. Kane’a wg F. Bauma,
– Przeor Zakonu II w Monachomachii wg I. Krasickiego,
– Mistrz Ceremonii w Cabarecie J. Kandera i F. Ebba,
– Pan 2 w spektaklu Jurt Tucholsky: duże z pianką J. Skwarka,
– Stary w Śladach J. Szajny,
– Altum w Księżniczce Turandot C. Gozziego,
– Lejzor Wolf w Skrzypku na dachu J. Steina, J. Bocka i S. Harnicka,
– Pan Philips w Ani z Zielonego Wzgórza wg L. M. Montgomery (również asystent reżysera),
– Juan Perón w Evicie A. L. Webbera i T. Rice’a,
– Rabin / Żydek w Pastorałce L. Schillera,
– Richard Willey w Oknie na Parlament R. Cooneya,
– Rotmistrz Bardior w sztuce Ubu Król, czyli Polacy A. Jarry’ego,
– Rumiancew w Oceanie Niespokojnym A. Rybnikowa i A. Wozniesienskiego,
– Służący / Sancho Pansa w Człowieku z La Manchy M. Leigha, D. Wassermana i J. Dariona,
– Molina w Pocałunku kobiety-pająka J. Kandera i F. Ebba (również asystent reżysera),
– Anioł w Na szkle malowane K. Gaertner i E. Brylla,
– Profesor Everett Scott w musicalu The Rocky Horror Show R. O’Briena,
– Członek Chorzowskiej Kompanii Szekspirowskiej w spektaklu Dzieła wszystkie Szekspira w nieco skróconej formie wg W. Szekspira,
– Król Herod w Jesus Christ Superstar A. L. Webbera i T. Rice’a,
– Mr. Stuart w przedstawieniu W 80 dni dookoła świata po stu latach J. Bielunasa wg J. Verne’a,
– Nikodem Dyzma w spektaklu Dyzma – musical W. Młynarskiego i W. Korcza,
– Biskup Laxu w farsie O co biega? P. Kinga (również asystent reżysera),
– Andrzej Fokicz w Balu u Wolanda Ł. Czuja wg M. Bułchakowa,
– postaci w KRZYKU według Jacka Kaczmarskiego R. Talarczyka,
– Nowak w sztuce Odjazd F. Apkego,
– Schrank w West Side Story L. Bernsteina,
– Francis Otis w Canterville Ghost J. Williamsa,
– Ray Blackburn w Spin – musical D. Pashleya,
– Ksiądz Piórko w Terapii Jonasza J. Bończyka i Z. Krzywańskiego,
– Gabriel John Utterson w musicalu Jekyll & Hyde F. Wildhorna i L. Bricusse’a,
– Arderiu w Przygodzie fryzjera damskiego Ł. Czuja wg E. Mendozy,
– Pan Bumble w musicalu Oliver! L. Barta,
– Franciszek Ford w sztuce Wesołe kumoszki. Musical GZ. Dorana, P. Englishby’ego i R. Bolta,
– Max Białystok w Producentach M. Brooksa,
– Herr Rilow, Herr Stiefel, Doktor Von Brausepulver w musicalu Przebudzenie wiosny S. Satera i D. Sheika wg F. Wedekinda,
– Mąż 2 w Położnicach szpitala św. Zofii P. Demirskiego,
– Góral w historii filozofii po góralsku B. Cioska wg ks. prof. J. Tischnera,
– Sweeney Todd w musicalu Sweeney Todd S. Sondheima i H. Wheelera,
– Baťa, Hitler, Barman, Przedstawiciel Partii, Szef Pragokoncertu, Karel Gott, Wacław i in. w sztuce Gottland Mariusza Szczygła (także asystent reżysera).
Imponującą listę znakomitych kreacji w Teatrze Rozrywki uzupełnia udział w kilkunastu spektaklach poza chorzowską sceną, role w filmach fabularnych (debiut w Gorączce mleka w reż. Juliusza Machulskiego), takich jak: Wojna i miłość w reż. Moshé Mizrahiego, Magma w reż. L. Staronia, Na straży swej stać będę w reż. K. Kutza, Rodzina Kanderów w reż. Z. Chmielewskiego, Angelus w reż. L. Majewskiego, Przygody dobrego wojaka Szwejka w reż. W. Gawrońskiego, Los Chłopacos w reż. G. Reguły, Co słonko widziało w reż. M. Rosy, Laura w reż. R. Dunaszewskiego – produkcja tvn), udział w spektaklach Teatru Telewizji (chociażby w kultowym Fryzjerze M. Pieprzycy czy Pakamerze J. Matuli), serialach tv (Daleko od szosy, Blisko, coraz bliżej, Sensacje XX wieku, Zdaniem obrony i in.) i wreszcie – do perfekcji opanowana rola konferansjera na koncertach i balach.
NAGRODY:
– ZŁOTA MASKA 1984 „wyróżniającemu się, młodemu aktorowi” oraz za rolę Diabła w Panu Twardowskim,
– ZŁOTA MASKA 1991 za Konferansjera-Generała Haiga w Rozkosznej wojnie,
– SPECJALNA ZŁOTA MASKA im. red. Barbary Sośnierz (1993) za Mistrza Ceremonii w Cabarecie,
– Chłopiec z łabędziem – Nagroda Prezydenta Chorzowa w dziedzinie kultury (2000),
– Złota Honorowa odznaka Zasłużony dla Województwa Śląskiego (2012)
– Srebrny Medal "Zasłużony dla kultury GLORIA ARTIS" (2013).
W roku 2015 Stowarzyszenie Miłośników Chorzowa im. J. Ligonia wydało biografię aktora pióra Jolanty Król pt. "Dobrym aktorem można być wszędzie, czyli subiektywny portret Jacentego Jędrusika".
Foto: Tomasz Zakrzewski