Zapraszamy na nadzwyczajną promocję nadzwyczajnego wydawnictwa. Właśnie ukazał się „Atlas historyczny. Górny Śląsk w XX wieku. Zbiór map edukacyjnych”. Jego autorzy, jako terytorium Górnego Śląska, przyjęli obszar jednostek administracyjnych funkcjonujących w pierwszej połowie ubiegłego stulecia: niemieckiej prowincji górnośląskiej, polskiego województwa śląskiego oraz czechosłowackiego kraju śląskiego. Poszczególne zagadnienia przedstawione zostały na mapach w formie diagramów oraz symboli. Istotną rolę pełni kolor, wyróżniający terytoria poszczególnych państw oraz narodowości. Każda z map zawiera obszerny komentarz oraz legendę, stanowiące uzupełnienie graficznej części materiału. Wydawnictwo zamyka polsko-niemiecko-czeski skorowidz nazw śląskich miejscowości. Gośćmi Krzysztofa Karwata będą: Marcin Kordecki – slawista i Dawid Smolorz – germanista (autorzy albumów, opracowań historycznych i wydawnictw kartograficznych) oraz Sebastian Rosenbaum - historyk z katowickiego Instytutu Pamięci Narodowej.PARTNERZY:
Wieniedikt JerofiejewMOSKWA-PIETUSZKI SPEKTAKL PREZENTOWANY W RAMACH DNI KULTURY CHORWACKIEJ Nową inscenizację Moskwy–Pietuszki w wykonaniu Grupy Teatralnej Bastien (Kazališna družina Bastein) wystawiono 5 grudnia 2014 roku przed wypełnioną po brzegi widownią Teatru na Trešnjevce (Teatar na Trešnjevci; TNT). Muzykę do sztuki w reżyserii i adaptacji Jasmina Novljakovicia skomponował Igor D. Savin, zaś w rolę Wieni wcielił się producent spektaklu - Ljubo Zečević. Podczas 75-minutowego przedstawienia opartego na kunsztownym poemacie Jerofiejewa, Ljubo Zečević zabiera widzów w metaforyczną podróż, snując opowieść o życiu, miłości, przyjaźni i kłótniach, o szczęściu i jego braku, o nieprzystawaniu do życia w systemach politycznych i instytucjonalnych. Adaptacja Jasmina Novljakovicia odkrywa w oryginalnym tekście strawestowany schemat powieści Kafki. Alkohol, tak jak niepojęty w swej istocie, tajemniczy proces z powieści Kafki, chwyta bohatera w swoje szpony, odseparowuje od społeczeństwa i wyniszcza, stając się jedyną treścią i sensem życia... Twórcy spektaklu – Ljubo Zečević i Jasmin Novljaković – mogli, rzecz jasna, zaproponować widzom przystępniejszą interpretację, wszakże dramat Jerofiejewa jest wystarczająco bogaty w elementy humorystyczne, co pozwoliłoby wprowadzić do inscenizacji gagi i wyeksponować komizm. Jednak taka adaptacja (z pewnością przystępniejsza dla mniej obytej publiczności) oznaczałaby rezygnację z trudniejszej, lecz w gruncie rzeczy prawdziwszej, drogi. (Ludwig Lujo Bauer, literat). „Arcydzieło, w którym Wienia albo Wieniczka, jak szczebiocze narrator z uprzywilejowanej pozycji autora, nie faluje między niezgłębionymi sferami ducha, lecz wlecze się po „dnie życia“, podróżując także w wymiarze metaforycznym, pogrążony w alkoholowym szaleństwie, przez współczesną literaturę rosyjską i światową” (Irena Lukšić). Pomysł na fabułę tego poematu zrodził się w okresie, w którym Jerofiejew pracował przyukładaniu kabli w Szeremetiewie w 1969 roku. Każdy rozdział przedstawia trasę między kolejnymi stacjami na drodze z Moskwy do Pietuszek. Jednak to, dokąd Wienia tak naprawdę wyruszył, najlepiej opisują pierwsze zdania przedostatniego rozdziału powieści: Jeśli masz ochotę iść w lewo, Wieniczko, to idź. A jeśli chcesz iść w prawo, idź w prawo. Wszystko jedno, dokąd. Najlepiej więc idź przed siebie, dokąd cię oczy poniosą... Wieniczka był marzycielem. Pijanym marzycielem. Jednym z tych, którzy harowali jak woły w rosyjskich zapadłych dziurach i pisali bezkompromisowo, bez chęci podlizywania się komukolwiek. W tej powieści–poemacie Wieniczka wyrusza z Dworca Kurskiego w Moskwie do dworca Pietuszki w odwiedziny do ukochanej. Po drodze wylicza i wypija prawie wszystkie rodzaje wódki, piwa i wina. I ostatecznie do Pietuszek nigdy nie dociera. A rozmawiał Wienia z wagonowymi aniołami, które śpiewając unosiły się w powietrzu wokół jego rozczochranej głowy. Barchatne piwo lało się strumieniami, zmieniali się pasażerowie, światła dworców i mrugnięcia oka Wienii, a ten nijak nie mógł się dostać do Pietuszek, tak jak przez całe życie, bez powodzenia, próbował zobaczyć Kreml. W roli Wieni – Ljubo Zečević Reżyseria i adaptacja – Jasmin Novljaković Muzyka – Igor D. Savin Produkcja – Grupa Teatralna Bastien (Kazališna družina Bastien), Zagrzeb https://www.youtube.com/watch?v=JMS2WFZZ53A&feature=youtu.be
Tancerz, aktor. Studiował sztuki dramatyczne i śpiew w rodzimej Argentynie. Wygrał stypendium Julio Bocca Foundation w szkole baletowej i teatrze musicalowym. Tańczył w argentyńskim Modern Jazz Ballet. Ukończył Contemporary Dance School Teatro w San Martin i – jako członek zespołu tańca nowoczesnego w San Martin Teatro pod dyrekcją Maurice’a Wainrota – zdobył ogromne doświadczenie w pracy z argentyńskimi i zagranicznymi choreografami oraz podczas tournee po Europie i Południowej Afryce. Był również stypendystą szkoły stepu na nowojorskim Broadwayu.Jest członkiem Federal Ballet, prowadzonego przez Iñaki’ego Urlezaga, wybitnego argentyńskiego tancerza klasycznego o międzynarodowej sławie.Choreograf Diana Theocharides zaprosiła go do udziału w Musica Nova Festival w Helsinkach.Tańczył w Kronos – widowisku powstałym wg pomysłu i w reżyserii Michała Znanieckiego (na podstawie dzienników W. Gombrowicza), którego prapremiera odbyła się w listopadzie 2013 podczas Festival Opera Tigre na wyspie Kaiola Blue (Argentyna).Andres Rosso wystąpił w wielu argentyńskich filmach i serialach telewizyjnych.W Teatrze Rozrywki gra Starszego Billy'ego w musicalu Billy Elliot E. Johna i L. Halla. Foto: Artur Wacławek
Uczeń Zespołu Szkół Katolickich w Zabrzu. Od ponad trzech lat pobiera prywatne lekcje gry na gitarze elektrycznej i – pod okiem instruktora – trenuje breakdance.W 2013 roku zajął I miejsce w konkursie breakdance’u w Zabrzu, a rok później – IV pucharowe miejsce w zawodach streetdance w Wielkiej Brytanii.Ponadto uczęszcza do gliwickiej szkoły 3 arte, gdzie uczy się tańca współczesnego i jazzu.Jest modelem w sosnowieckiej Agencji Fotograficzno-Reklamowej Mini models; ma już w dorobku kampanie reklamowe, m.in. dla Allegro. 13 marca 2015 r. był gościem programu telewizyjnego „Dzień dobry TVN”, poświęconego małym modelom.Uwielbia grać w piłkę nożną i koszykówkę.W Teatrze Rozrywki gra Małego Chłopca, Eleganckiego Chłopca i Wysokiego Chłopaka w musicalu Billy Elliot E. Johna i L. Halla.
Rok 2015 obchodzony jest, jako rok 250-lecia polskiego teatru publicznego. Narodził się on w 1765 r., wraz z powołaniem przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego Teatru Narodowego. Był to ważny moment w budowie mecenatu państwa nad powszechnie dostępną kulturą, a zarazem niepodważalne świadectwo udziału Polski w procesie kształtowania nowoczesnej, demokratycznej Europy. Dziś bezpośrednimi spadkobiercami ówczesnego Teatru Narodowego są Teatr Narodowy w Warszawie, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Narodowy Stary Teatr w Krakowie oraz sieć ponad stu teatrów – instytucji artystycznych – dotowanych obecnie ze środków publicznych.
Z inicjatywy Forum Dyrektorów Teatrów Województw Śląskiego, w Teatrze Rozrywki odbędzie się sesja z udziałem dyrektorów wszystkich publicznych teatrów województwa śląskiego, na którą zaproszeni zostali (i zaproszenie przyjęli) Marszałek i Wicemarszałkowie Województwa Śląskiego. Spodziewamy się, że władze wszystkich miast województwa, w których działają teatry wezmą udział w sesji.ZAPRASZAMY OCZYWIŚCIE WSZYSTKCH WIDZÓW, MIŁOŚNIKÓW TEATRU!
Celem spotkania jest zwrócenie uwagi na skalę i znaczenie publicznego mecenatu nad kulturą w Polsce, poprzez wspieranie działań o charakterze artystycznym, edukacyjnym, naukowym, popularyzacyjnym i wydawniczym, korespondujących z tradycją i osiągnięciami polskiego teatru oraz poszerzających jego oddziaływanie. Jaka jest dzisiaj rola teatru, jakim wyzwaniom przyszło mu sprostać, co może oferować, jaka jest jego kondycja w naszym regionie? Spróbujemy podjąć te wątki, mając świadomość fragmentaryczności odpowiedzi, ale z nadzieją na jej dopełnianie teatralną praktyką, teoretyczną refleksją i dialogiem z władzami samorządowymi – organizatorami teatrów.
Konferencję patronatem objął Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa.
Program konferencji:
10:30 Rejestracja uczestników
11:00 „Superbohaterów 10/9” – zdarzenie teatralne w wykonaniu studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (wydział krakowskiej PWST), reż. Błażej Peszek
11:30 Powitanie
11:40 O teatrze (i nie tylko) rozmawiają literaturoznawca, socjolog, ekonomista i dyrektor Teatru Rozrywki: dr hab. prof. UŚ Ryszard Koziołek, dr Łukasz Trembaczowski, dr Krzysztof Wrana i Dariusz Miłkowski
12:40 Przerwa
13:00 Ile państwa w teatrze? – Dorota Buchwald (Instytut Teatralny Warszawa)
13:20 Ile teatru w państwie? – dr Piotr Morawski (Instytut Teatralny Warszawa)
13:40 Teatr w województwie śląskim – dr Ewa Dąbek-Derda (Uniwersytet Śląski, Zakład Teatru i Dramatu Instytutu Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych)
14:00 Teatr w liczbach – dr Łucja Ginko (Forum Teatrów Województwa Śląskiego)
14:20 Prezentacja afisza teatralnego (www.doteatru.pl) – Aleksandra Czapla-Oslislo (kierownik literacki Teatru Śląskiego w Katowicach)
14:35 Zakończenie, poczęstunekModeratorem konferencji jest red. Ewa Niewiadomska (Polskie Radio Katowice).
Konferencję organizują teatry publiczne województwa zrzeszone w Forum: Teatr Rozrywki w Chorzowie, Teatr Śląski w Katowicach (główni organizatorzy) oraz: Śląski Teatr Lalki i Aktora „Ateneum” w Katowicach, Teatr Lalek „Banialuka” w Bielsku Białej, Teatr Dzieci Zagłębia w Będzinie, Teatr Polski w Bielsku Białej, Opera Śląska w Bytomiu, Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK, Teatr im. Adama Mickiewicza w Częstochowie, Gliwicki Teatr Muzyczny, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, Teatr Mały w Tychach i Teatr Nowy w Zabrzu.
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TEATRUDRZWI OTWARTE TEATRU ROZRYWKI
Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru oraz w ramach akcji DOTKNIJ TEATRU Teatr Rozrywki we współpracy z „Fundacją rozwoju przez ruch” zaprasza na warsztaty ruchowe, połączone z tworzeniem choreografii.
Zajęcia poprowadzi tancerz Maciej Cierzniak, solista Teatru Rozrywki.
Koszt warsztatów: 20,00 zł.
Miejsce: Mała Scena Teatru Rozrywki
Program przeznaczony jest dla tańczących i zainteresowanych choreografią.
Prosimy o przyniesienie wygodnego stroju i obuwia.
Konieczność zapisów: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
"Fundacja Rozwoju Przez Ruch". Celem fundacji jest działalność oświatowo-kulturalna głównie w zakresie wspierania, promocji i pomocy w rozwoju zainteresowań tematem ruchu i tańca dzieci, młodzieży i dorosłych, a także doskonalenie zawodowych artystów tancerzy. Zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych poprzez tworzenie, organizowanie oraz promowanie działań artystycznych. Fundacja działa na płaszczyźnie społecznej i artystycznej, kierując swoje działania zarówno dla osób pełnosprawnych, jak i niepełnosprawnych.
www.maciejcierzniak.pl
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TEATRU DRZWI OTWARTE TEATRU ROZRYWKILekcja warsztatowa, przygotowana na podstawie programu SZKOŁA TEATRU Prowadzenie: Marta KlocMiejsce: Mała Scena Teatru RozrywkiPo lekcji, również w ramach DRZWI OTWARTYCH TEATRU ROZRYWKI zapraszamy na wędrówkę po teatrze – proponujemy oglądanie Teatru od kulis oraz inne atrakcje, m. in. możliwość przymierzenia kostiumu teatralnego, wcielenie się w wymarzoną postać teatralną, udział w próbie aktorskiej.
Jest uczennicą Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. im. S. Moniuszki w Katowicach w klasie skrzypiec.Przygodę ze sceną rozpoczęła w wieku 4 lat rolą Aniołka w przedstawieniu baletowym Dziadek do orzechów w reżyserii Sławomira Woźniaka, w Phoenix, Arizona (2008 i 2009).Zamiłowanie do muzyki, tańca, śpiewu i występów teatralnych rozwijała w Społecznym Przedszkolu Artystycznym Fundacji im. Krystyny Rudkowskiej w Katowicach, w którym brała udział w licznych przedstawieniach teatralno-muzycznych.Jest laureatką III miejsca na IV Olkuskim Festiwalu Skrzypcowym „MAŁY VIOLINISTA” 2014 oraz laureatką wyróżnienia na XXI Muzycznych Prezentacjach Młodych Skrzypków w Bystrzycy Kłodzkiej w 2014 r.Uczyła się stepu i tańca współczesnego, aktualnie pobiera lekcje baletu oraz lekcje gry na fortepianie. Bardzo lubi logiczne gry planszowe, jazdę na rowerze i pływanie, a zimą narty.W Teatrze Rozrywki występuje jako jedna z uczennic szkoły baletowej w musicalu Billy Elliot E. Johna i L. Halla.Foto: Magdalena Jodłowska